
Vējstikli mūsdienās aprīkoti ar vienkrāsainu melnu joslu ap tiem. Kādam nolūkam tā ir domāta? Patiesībā tai ir daudz lielāka nozīme, nekā Jūs varat iedomāties!
Šī melnā josla, kura iet gar visu vējstikla malu, sauc par “fritu”. Frits būtībā ir iestrādāta keramikas krāsa, kuru nav iespējams nokasīt. Šī melnā josla patiesībā veic vairākus ļoti svarīgus uzdevumus.
Atkāpei: Vecākām automašīnām piemēram VW GOLF II, vējstikli stiprinās uz gumijas moldinga. Šis nav labākais risinājums, jo iestājoties ceļu satiksmes negadījumam (CSN), vējstikls varēja burtiski “izlekt” ārā no automašīnas virsbūves.
Lai šo problēmu risinātu, auto industrija pārgāja uz vējstikliem, kuri stiprinas jeb ielīmējas izmantojot poliuretāna līmi, kas ir labākais risinājums, ja lime ir uzklāta pareizi. Tomēr šī pati lime noārdas UV jeb saules gaismas ietekmē.
Melnā josla aizsargā līmi no UV staru iedarbības

Vissvarīgāka frita funkcija ir aizsardzība no UV stariem, kas darbojas kā vairogs. Melnā mala aizsargā poliuretāna līmi no noardīšanās uz kuras ir ielīmēti vējstikli. Saglabāt līmi labā stāvoklī ir ļoti svarīgi, lai vējstikli spētu noturēties tiem paredzētajā vietā, kā arī hermetizē auto stiklojumu, lai automašīnas salonā neiekļūtu ūdens un netīrumi.
Izveido rupjāku virsmu, lai poliuretāna lime pieliptu pie vējstikla
Melnā josla jeb frits veido rupjāku vējstikla virsmu, kas kalpo kā saskares punkts vējstiklam un automašīnas virsbūvei. Frits nodrošina pietiekoši spēcīgu saķeri vējstiklam ar virsbūves rami.
Mūsdienās frits jeb vējstikla melnā josla ir standarts modernajā autobūvē, kas garantē vējstikla drošu eksplotāciju transportlīdzekļos.
Palīdz uzlabot izskatu

Lai gan melnās malas esamībai ir tīri funkcionāla nozīme, tā pilda arī vizuālo funkciju. Melnā mala nosedz vējstikla rami, poliuretāna līmi un šķirbas, kas ir starp salona apšuvumu un virsbūvi. Īpaši svarīgi ir noslēpt auto stiklu līmi no ārpuses un šķirbas, lai automašīnas izskats būtu estētisks. Tikai ar melno malu vējstikli izskatās estētiski.
Punktotā josla gar melno malu

Gar melno malu Jūs redzēsiet punktotu joslu, ko arī dažkārt dēvē par “punktu matricu”. Tehniski runājot, punktu matrica ir daļa no frita jeb melnās vējstikla malas, kura veido pustoņu rakstu. Punktu matrica rada vienmērīgu pāreju no vējstikla malas uz centru, punktu izmēram samazinoties.
Tā ka frits laika gaitā ir attīstījies, tad arī punktus var novērot dažādas formas. Populārākā punktu forma ir apaļi punkti, bet dažreiz šie punkti arī var būt lāsveida vai pat lenķiskā formā nodrukāti uz vējstikla. Daudzi automašīnu ražotāji fritā iekļauj arī savu logotipu, grafiskus attēlus – piktogrammas un pat QR kodus.

Taču neatkarīgi no automašīnas markas šie intriģējošie vējstikla punkti ir ārkārtīgi nepietiekami novērtēti, ņemot vērā to funkcionalitāti. Lielākā daļa cilvēki punktu matricai nepievērš pat uzmanību.
Viens no mērķiem, kam kalpo punktu matrica ir vienmērīga vizuāla pāreja no melnās malas uz stikla caurspīdīgo daļu. Taču šī pati punktu matrica kalpo arī daudz svarīgākiem funckcionāliem mērķiem.
Vējstiklu ražošanas laikā auto stikls tiek izliekts lielā karstā krāsnī. Tas nepieciešams, lai vējstikls ietilptu automašīnas rāmī. Tā ka cietā frita lente ir melna, tā uzsilst daudz ātrāk nekā vējstikla caurspīdīgā daļa.
Tieši tas pats notiek, kad transportlīdzeklis atrodas tiešos saules staros. Ja vējstikls nebūtu aprīkots ar punktu matricu, starp vējstikla melno malu un caurspīdīgo auto stikla daļu rastos krasas temeperatūras atšķirības. Šīs pašas temperatūras atšķirības izraisītu optiskus kropļojomus, ko sauc arī par “lēcām”. Taisnas līnijas izskatītos izliektas vai noliektas uz iekšu centra virziemā.
Tātad punktu matrica palīdz vienmērīgi izkliedēt un sadalīt karstumu, tādejādi samazinot optiskos traucējumus un paslēpjot tos no vadītāja redzesloka.
Trešā viziera frite

Mūsdienās daudzām modernām automašīnām, ir vēl viena punktu grupa, ko sauc par “trešā-viziera friti”, angliski “third-visor frits”. Parasti šī punktu grupa atrodas uz vējstikls atpakaļskata spoguļa rajonā. Šis punktu grupa palīdz novērst saules spīdēšanu starp priekšējiem saulessargiem.
FindGlass Auto Stikli piedāvā gan OEM Oriģinālos stiklus par ļoti konkurētspējīgām cenām, gan arī Vācijas zīmola Glavista Aftermarket auto stiklus kā arī Saint Gobain Sekurit OEM auto stiklus, sertificētus ar 43R kvalitātes sertifikātu (šis pats sertifikāts ir visiem OEM stikliem). Sertifikāts apliecina Glavista auto stiklu augsto kvalitāti un izpilda visus auto ražotāju drošibas standartus!
Pieteikties uz auto stiklu maiņu var zvanot vai lietojot FindGlass online sistēmu – REZVERVĒT LAIKU.