1. Home
  2. Knowledge Base
  3. Kameras ADAS kalibrēšana
  4. Vējstika ražotājs neietekmē ADAS kameras darbību!

Vējstika ražotājs neietekmē ADAS kameras darbību!

Kameras ADAS kalibrēšana

Kameras ADAS kalibrēšana palīdz automašīnai saprast, kur ir vērsts sensors, lai automašīnas programmatūra varētu saskaņot sensora “redzamo” ar reālo pasauli. Ja sensors nav saskaņots ar transportlīdzekļa braukšanas virzienu, objekts, kas atrodas tieši sensora priekšā, tiks uzskatīts, ka atrodas kur citur. Ir svarīgi saprast, ka Vējstika ražotājs neietekmē ADAS kameras darbību. Tas ir ļoti svarīgi priekš tādām sistēmām kā adaptīvā kruīza kontrole un automātiskā avārijas bremzēšana.

Kalibrēšana reģistrē šo novirzi, lai transportlīdzekļa programmatūra varētu to labot. Jūs varat redzēt piemēru, kā pirms kalibrēšanas izskatās novirze:

Pirms kalibrēšanas

Kameras ADAS kalibrēšana
Attēlā redzams, ka objekti tiek reģistrēti, bet ar būtisku novirzi.

Pēc kalibrēšanas

Kameras ADAS kalibrēšana
Attēlā redzams, ka objekti tiek reģistrēti to pareizajās atrašanās vietās!

Ja kamera ir bijusi pārvietota (noņemta vai uzlikta vējstikla maiņas gaitā) vai mainīta, ir nepieciešams jāreģistrēt tās jauno pozīciju transportlīdzeklī. Arī sadursmes remonta kontekstā, būs jāveic kalibrēšana, ja kamera bija jānoņem un jānomaina, vai arī ja sadursme bija pietiekami smaga, lai mainītu transportlīdzekļa ģeometriju vai pārvietotu sensoru vai tā montāžas kronšteinu. Šobrīd tas ir vispārzināms fakts, ka kalibrēšana ir jāveic un tā ir daļa no remonta procesa. Jo drošības sistēmas, kas balstās uz šiem sensoriem, var tikt nopietni apdraudētas.

Kāpēc vējstikla ražotājam nav nozīmes?

Runājot par kameras ADAS kalibrēšanu, lielākais mīts, kas mūsdienās ir izplatīts šajā nozarē, ir tas, ka mēs kalibrējam kameru jaunajam stiklam, jo stiklam var būt atšķirīgs biezums, izliekums vai cits materiāla sastāvs. Un ka mums ir jāveic kalibrēšana, jo šī atšķirība ir jāņem vērā.

Lauzīsim vecos mītus!

Neiedziļinoties fizikā, vējstikli ir pietiekami plāni, tāpēc vējstikla biezums vai izliekuma atšķirības īsti neietekmē kameras darbību. IIHS pētīja deviņu vējstiklu refrakcijas indeksa jeb gaismas laušanas koeficienta atšķirību, tostarp pēcpārdošanas (Aftermarket) un oriģinālā aprīkojuma ražotāju (OEM), un konstatēja, ka tie būtībā ir identiski. Visi vējstikli atradās 0,002 RI robežās viens no otra. Attēlā zemāk laušanas koeficienti dažādu ražotāju vējstikliem. Redzams ka laušanas koeficients visiem vējstiklien ir diapazonā no 1.44 – 1.90

Vējstiklu gaismas laušanas diapazons. Auto stiklu gaismas laušanas diapazons. Kameras ADAS kalibrēšana.
Gaismas laušanas koeficients dažādiem vējstikliem.

Pēc tam zinātnieki pētīja, kā vējstikla izliekums mainīja lāzera stara ceļu, kas pārvietojas caur auto stiklu, un vai pastāv būtiskas atšķirības starp pēcpārdošanas (Aftermarket) stiklu un oriģinālo detaļu ražotāju (OEM).
Lielākā neatbilstība? Pēcpārdošanas Mercedes vējstikls 100 metru attālumā izraisīja tikai 28cm attāluma kļūdu, kas ir 0,3% novirze. Lielākā daļa novirzes bija uz pusi vai pat vēl mazāka. Skatīt attēlu zemāk. Pēc diagrammas redzams, ka piemēram MAZDA CX-5 pēcpārdošanas (Aftermarket) vējstiklam novirze ir pat mazāka, ka dažam labam orģinālajam stiklam (OEM).

Aftermarket jeb
“Aftermarket” jeb pēcpārdošanas vējstikla lāzera novirze salīdzinājumā ar rūpnīcā uzstādīto vējstiklu 100m attālumā.

Svarīgi: ja vējstikls ir deformēts vai bojāts tieši kameras zonā, tas radīs problēmas. Tātad ir nepieciešams minimālais viendabīguma un kvalitātes līmenis, taču, tiklīdz tas ir iegūts, viss ir labi.

Tātad, kāpēc ir tik daudz satraukumu par kameras kalibrēšanu pēc vējstikla nomaiņas vai OEM un pēcpārdošanas stikla nozīmi?

Tas ir saistīts ar vienu lietu: izmaiņas kameras pozīcijā. Vējstikla maiņas laikā ir jānoņem un jāuzstāda pati kamera. Svarīgi, ka jaunam vējstiklam ir jauns kameras kronšteins, kuram var būt nedaudz atšķirīga pozīcija un izvietojums nekā iepriekšējam. Nomainot vējstiklu, jāņem vērā, ka kamera tiks uzstādīta jaunā un nezināmā pozīcijā.

Ja kādreiz esat veikuši kameras kalibrēšanu, tad Jūs noteikti zinat, ka diagnostikas rīki bieži rāda tikko ierakstītos kameras sānsveres, slīpuma un leņķa parametrus pēc kalibrēšanas, bet nekad reģistrēto vējstikla biezumu vai izliekumu.

Atgriezīsimies pie šī IIHS pētījuma, kurā konstatēts, ka starp oriģinālā aprīkojuma ražotāju un pēcpārdošanas vējstikliem nav reālu atšķirību. Stāsta beigas, vai ne? Ne īsti. Vējstikli bija funkcionāli identiski, taču pētījumā konstatēts, ka viens pēcpārdošanas vējstikls izraisīja joslas saglabāšanas un avārijas bremzēšanas funkciju zudumu. Kas tajā atšķīrās? Varbūt vējstikla biezums vai izliekums? Nē. Tas bija brāķēts kronšteins, kas mainīja kameras pozīciju tās stiprinājumā. Tomēr ja arī gadās šāds brāķis, to parasti var konstatēt kalibrācijas procesā.

FindGlass piezīme: Auto stiklu ražotāji parasti paši kronšteinus neražo, bet iepērk no specializēta kronšteinu/moldingu ražotāja, kas vairāk vai mazāk ražo kronšteinus priekš visiem galvenajiem auto stiklu ražotājiem.

Svarīgs ir kameras kronšteins, nevis stikla ražotājs

Svarīgs nav stikla ražotājs, bet gan kameras kronšteins. Iespējams rakstu būtu labāk nodēvēt – vējstikla kameras kronšteinam ir nozīme, jo kalibrēt spēja ir atkarīga no kronšteina novietojuma, nevis no paša auto stikla.

Kad jūs saprotat, ka kameras kalibrēšanas mērķis ir reģistrēt tās pozīciju, daudz kas cits sāk palikt skaidrs.  Šajos ietvaros varam arī atbildēt uz jautājumu, kāpēc autoražotājiem ir prasības attiecībā uz līdzenu grīdu, pilnu degvielas tvertni un nepielādētu transportlīdzekli pirms kalibrēšanas. Un diemžēl, šīs prasības ļoti bieži tiek ignorētas.

Kāpēc pareiza kameras iestatīšana ir svarīga kalibrēšanai?

Atgriezīsimies pie lietas, kas bija minēta sākumā — kalibrēšanas mērķis ir palīdzēt automašīnai izprast sensora izlīdzināšanas leņķi. Izrādās, tas nav tik vienkārši izdarāms. Šeit būs vizuāls piemērs ar iespējamajiem variantiem:

Kameras ADAS kalibrēšana
Attēls 1 – Kamera ir uzstādīta precīzi, kalibrēšanas mērķis ir novietots attiecīgā (pareizā) augstumā, grīda ir līdzena. Rezūltātā kamera ir pareizi nokalibrēta.
Kameras ADAS kalibrēšana
Attēls 2 – Kamera nav precīzi uzstādīta jeb atrodas nepareizā slīpumā, līdz ar to stars ir vērsts uz leju/augšu un kameras kalibrēšana veikta (ja vispār) kļūdaini.
Kameras ADAS kalibrēšana
Attēls 3 – Kalibrēšana tiek veikta uz nelīdzenas grīdas, stars tiek vērsts uz augšu/leju, rezūltātā kameras kalibrācija veikta kļūdaini.

Tāpēc ražotājiem ir tādas prasības kā līdzena grīda, pilna degvielas tvertne (vēlams) un nepiekrauts transportlīdzeklis kalibrēšanai. Šīs darbības ir nepieciešamas, lai transportlīdzeklis nonāktu tā pieņemtajā stāvoklī. Tas nodrošina, ka, ja kamera reģistrē kalibrēšanas mērķi kā augstu vai zemu, transportlīdzeklis to precīzi attiecinās uz kameras slīpuma leņķi. Kamēr kamera nav pareizi kalibrēta, automašīnas programmatūra sistemātiski nepareizi aprēķinās attālumu līdz tuvumā esošiem objektiem, pamatojoties uz kļūdainu iepriekšējo kalibrāciju.

Kameras lenķis ir kritiski svarīgs

Un kameras leņķis ir kritisks mainīgais, lai noteiktu attālumu līdz objektam. Zemāk redzamajā attēlā redzams, ka 0,5 grādu slīpuma novirze var likt transportlīdzeklim uztvert objektu 30m attālumā, kas faktiski atrodas 40m attālumā. Tā ir milzīga 10 metru neatbilstība, kas radīs dzīvē lielu atšķirību, kad runa ir par automātisko bremzēšanu un laika noteikšanu līdz sadursmei. Salīdziniet to ar mūsu pēcpārdošanas Mercedes vējstiklu, kas savas formas dēļ radīja tikai 28 cm neatbilstību 100 metros.

ADAS kameras diapazona kļūda, ko izraisa slīpuma leņķa novirze.

Nav pārsteidzoši, ka citā dokumentā, kurā tika modelēta slīpuma leņķa novirze, tika atklāts, ka viena grāda novirze pilnībā apdraud automašīnas automātiskās avārijas bremzēšanas funkciju darbību. Ja Automātiskā Avārijas Bremzēšana darbojās ar ātrumu līdz 130 km/h ar pareizi noregulētu kameru, viena grāda slīpuma novirze izraisīja nespēju palēnināt transportlīdzekli līdz drošam ātrumam (P. Bauer, Comparison of Mono Camera-based Static Obstacle Pozīcijas novērtēšanas metodes izmantošanai automobiļos).

“Kalibrēšana noritēja veiksmīgi” vēl nenozīmē, ka sensori darbojas pareizi.

Tādējādi mēs atgriežamies pie raksta virsraksta, ka kalibrēšana ir daudz vairāk nekā sekmīga vai neveiksmīga. Ir ļoti svarīgi ievērot ražotāja norādījumus kalibrēšanas procesā piemēram, līdzenu grīdu, nepiekrautu transportlīdzekli vai arī pārbaudīt spiedienu riepās. Lai sakārtotu šīs lietas, ir nepieciešams papildu laiks un pūles, tādēļ tik daudz remontētāji izlaiž šīs šķietami nebūtiskās lietas, un lielāko daļu laika jūs varat panākt, lai automašīna “izturētu” kalibrēšanu ar nevienmērīgi uzpumpētām riepām vai uz slīpas grīdas. Un uztvere ir tāda, ka viss, kas jums nepieciešams, ir kalibrēšana “veiksmīgi noritējusi”, un transportlīdzekli var nodot īpašniekam. Bet tas ir nepareizi.

Kalibrēšana noritēja veiksmīgi“* vai “Kalibrēšana netika veikta“* ir tikai tās robežas, kurās programmatūra var labot novirzes. “Kailbrēšana noritēja veiksmīgi” nenorāda, ka sensors ir pareizi kalibrēts, tikai to, ka novirze bija korekcijai pieņemamā diapazonā. Ja kamera ir nepareizi noregulēta par 2 grādiem, to var atrisināt kalibrēšana. Ja kamera ir nepareizi noregulēta par 15 grādiem, tā ir problēma, kuru nevar novērst ar kalibrēšanu.

  • *Paziņojumi kalibrācijas iekārtā par kalibrācijas statusu procesa beigās.

Atgriezīsimies pie mūsu automašīnas (Attēls 3), kurai bija pareizi noregulēta kamera uz nelīdzenas grīdas. Ja grīdai ir 2 grādu slīpums attiecībā pret mērķi, transportlīdzeklim, visticamāk, būs “izturēta” kalibrēšana ar reģistrētu 2 grādu slīpuma novirzi. Kad šī automašīna brauc pa ceļu, transportlīdzeklis pastāvīgi pielāgojas fantoma slīpuma novirzei, un automašīna nepareizi novērtēs attālumus, līdz tā tiks pareizi pārkalibrēta. Un saskaņā ar pētījumiem redzam, kā slīpuma novirzes nopietni ietekmē avārijas bremzēšanu un citas drošības funkcijas.

Auto stiklu servisiem un citiem uzņēmumiem, kas veic kameras ADAS kalibrēšanu, ir jāpievērš uzmanība autoražotāja kalibrēšanas priekšnoteikumiem. Ir viegli ”apgriezt stūrus”, iegūt izdruku un saņemt samaksu. Tas attiecas gan uz kalibrēšanu, gan uz 3-D mērījumiem vai STRSW metināšanu — taču datora ģenerētā izdruka nekad negarantē, ka procedūra tika veikta pareizi.

Ātrs kopsavilkums un biežāk uzdotie jautājumi:

  1. Vai ADAS sistēma pēc vējstikla maiņas ir jākalibrē?
    • Jā, lai nodrošinātu sistēmas optimālu un pareizu darbību.
  2. Ja kamera netiks kalibrēta pēc remontdarbiem, vai borta dators uzrādīs kļūdu?
    • Nē, lielākoties kļūda netiek uzrādīta, jo kamera darbojas, bet interpretē datus nepareizi.
  3. Kādos gadījumos auto ražotājs nosaka veikt ADAS sistēmas kalibrāciju?
    • Pēc vējstikla maiņas;
    • Pēc visu četru riteņu savirzes;
    • Pēc transportlīdzekļa remonta, kurš cietis sadursmē;
    • Pēc auto tūninga;
    • Pēc sensoru maiņas;
    • Ja sistēma kļūdaini strādā.
  4. Kas jāievēro, lai pareizi nokalibrētu ADAS sistēmu pēc vējstikla maiņas?
    • Kalibrācija jāveic uz līdzenas grīdas;
    • Jābūt pilnai degvielas tvertnei (vēlams);
    • Ražotāja noteiktam gaisa spiedienam riepās;
    • Nepiekrauts transportlīdzeklis.
  5. Vai var uzstādīt Aftermārket (pērpārdošanas) vējstiklu un veikt kalibrāciju?
    • Absolūti, svarīgs ir kameras kronšteins, kas ir pielīmēts pie vējstikla nevis pats vējstikls.

Avots: Niks Dominato

Was this article helpful?