ADAS kalibrēšana izzudīs?
Viens no svarīgākajiem jautājumiem auto stiklojuma nomaiņas un virsbūves remonta industrijā ir, vai ADAS kalibrēšana izzudīs? Vai automašīnas drīz nekļūs paškalibrējošas un viss šis papildu kalibrēšanas darbs izzudīs kopā ar visām ievērojamām investīcijām aprīkojumā, kas tam nepieciešams?
Ne tuvākajā laikā
Remontētājiem atbilde ir nē, ne tuvākajā laikā. Sadursmju remonta tendence ir skaidra: auto stiklu un virsbūves remontu servisiem būs jāveic vairāk pārbaužu, darbību un kalibrēšanas, nevis mazāk. Tas galvenokārt ir trīs iemeslu dēļ:
- ADAS sistēmas kļūst sarežģītākas un pārņem vairāk braukšanas uzdevumu, tādējādi kļūstot kritiskākas drošības ziņā. To pareiza darbība un ADAS kalibrēšana iegūst arvien lielāku nozīmi.
- Oriģinālo iekārtu (OEM) ražotāji pielāgojas, balstoties uz reālās pieredzes atgriezenisko saiti un saprotot, ka sensori var tikt pārvietoti vai bojāti pat nelielu sadursmju gadījumā.
- Ar katru gadu pieaug ADAS sensoru kopējais skaits uz katra remontējama transportlīdzekļa (vairāk nepieciešamas kalibrēšanas vai diagnostikas), un vecākiem transportlīdzekļiem aprīkotiem ar ADAS sistēmām, ir lielāka iespēja, ka tie sabojāsies.
Izaicinājumi
Rezumē – remontētāji saskaras ar trim kalibrēšanas izaicinājumiem:
- Pieaug transportlīdzekļu skaits, kuri aprīkoti ar ADAS sensoriem un sistēmām.
- ADAS sensorus nepieciešams kalibrēt pat pēc neliela transportlīdzekļa remonta.
- Katram sensoram nepieciešams veikt vairāk pārbaudes un darbību nekā agrāk.
Audi A6 C7 radaru sensoru kalibrēšana

ACC and Audi braking guard not available
Tagad aplūkosim reālu piemēru — AUDI A6 C7 radara sensoru kalibrēšanas procesu, kas parasti sastāv no vairākiem posmiem:
- Diagnostika – sākotnēji tiek veikta pilna transportlīdzekļa diagnostika, īpašu uzmanību pievēršot kļūdām ADAS modulī. Pēc kļūdu analīzes ar augstu varbūtību var noteikt, vai pietiek tikai ar adaptīvās kruīza kontroles kalibrēšanu, vai arī nepieciešama kāda sensora nomaiņa.
- Radara sensoru regulēšana un kalibrēšana – pirms kalibrēšanas uzsākšanas tiek noņemti plastmasas aizsargi, lai nodrošinātu piekļuvi sensoriem un to regulēšanas skrūvēm. Pēc tam tiek veikts pirmais kalibrēšanas cikls, kura beigās dators norāda, par cik un kādā virzienā sensors ir jānoregulē. Šāds cikls bieži vien jāatkārto divas vai pat trīs reizes, līdz sensori ir precīzi noregulēti atbilstoši ražotāja specifikācijām un kalibrēšana tiek veiksmīgi pabeigta.
- Atkārtota diagnostika – pēc kalibrēšanas tiek vēlreiz veikta ADAS moduļa pārbaude, jo sistēma var atkārtoti uzrādīt kļūdas. Šādā gadījumā konstatētās kļūdas tiek dzēstas, nodrošinot, ka visi sistēmas parametri ir korekti un kalibrēšana pabeigta pilnībā.
- Pārbaudes brauciens – kalibrējot adaptīvās kruīza kontroles vai avārijas bremzēšanas sistēmas, ir būtiski veikt testa braucienu reālos ceļa apstākļos. Dažkārt, pat ja ADAS kalibrēšana ir veiksmīga, sistēma var atkārtoti uzrādīt kļūdas. Šādā gadījumā tas liecina par iespējamu bojājumu kādā no ADAS sistēmas komponentēm, piemēram, radara sensoros, elektroinstalācijā vai citur.
Secinājumi
Kopumā var secināt, ka ADAS kalibrēšana ir laikietilpīgs un tehniski sarežģīts process, kas prasa gan augstas precizitātes aprīkojumu, gan padziļinātas zināšanas par ADAS sistēmu darbību.
Lai nodrošinātu drošību un pareizu sistēmas funkcionalitāti, kalibrēšanu vienmēr vajadzētu uzticēt servisam, kas izmanto oriģinālo kalibrēšanas aprīkojumu un ievēro ražotāja noteiktos standartus.